Kingdom Hearts Re:coded

We bewandelen oude paden.

De Kingdom Hearts-reeks heeft me altijd al voor een verscheurende keuze gezet. De versmelting van het Final Fantasy-universum met de wondere werelden van Disney is er één die op papier fantastisch lijkt. En in de praktijk heeft de reeks zeker zijn momenten. Het verkennen van een Disney-wereld vanuit een nieuw perspectief en het ontmoeten van je favoriete Disney-figuren zijn altijd de hoogtepunten van een nieuwe game. Helaas nam Square-Enix geen genoegen met enkel deze prachtige mix en besloot regisseur Tetsuya Nomura er een enorm ingewikkelde plotlijn aan toe te voegen waardoor zelfs gamers die trouw elk deel gespeeld hebben al eens moeite hebben met de knoop te ontrafelen.

Op dat laatste vlak is Kingdom Hearts Re:coded gelukkig niet zo verwarrend als vorige DS-game Kingdom Hearts: 358/2 Days. Op een dag merkt Japie Krekel dat het boek waar hij de gebeurtenissen van de eerste Kingdom Hearts-game in noteerde een nieuwe alinea heeft bij gekregen. Compleet verbaasd door dit mysterie trekt Japie naar Mickey Mouse die prompt beslist om een virtuele Sora het boek in te sturen. Wanneer deze virtuele Sora, de speler dus, terechtkomt in de Destiny Islands merkt hij al snel dat er wat goed fout is. Vreemde blokken zijn verspreid over het gebied en een aantal vitale dingen zijn veranderd. Sora moet in deze levels geheime kamers zien te vinden en de code van het boek (want jawel, dit is een magisch streepje elektronisch boek) herstellen in zijn originele staat. Dit kan hij doen door Heartless te verslaan en soms komt er ook wat platforming aan te pas samen met de occasionele bossfight.

Duidelijk een heel stuk simpeler en vooral luchtiger verhaal na het met existentieel gewauwel verwrongen verhaal van 358/2 Days maar helaas betekent het feit dat je het boek van Kingdom Hearts 1 uitpluist ook dat je de meeste van die locaties opnieuw zult bezoeken. Re:coded roept wel heel vaak een dèja vû-gevoel op en dat zal enkel voor de grootste Kingdom Hearts-fanatiekeling geen teleurstelling zijn. Het neemt meteen weg waar ik het eerder al over had: de fijne verrassing van hoe Square-Enix een nieuwe Disney-wereld in de game heeft verwerkt.

De DS zelf is ook niet meteen het beste platform voor grote 3D-gebieden zoals Re:coded die biedt. De camera weerhoudt je op alle manier ervan om de wereld fatsoenlijk te zien op het toch al kleine schermpje van de DS. Je kunt met de rechter schouderknop de camera besturen maar ondertussen ben je niet in staat te bewegen. Niet erg praktisch dus als je midden in een gevecht zit. De camera was dan ook al meerdere keren oorzaak van grote frustratie wanneer ik een vijand moest bevechten die snel rond me heen bewoog.

Wel fijn is de manier waarop je Sora sterker maakt. Dit werd in een computerjasje gestoken. Je plaatst chips waar een bepaalde eigenschap aan vasthangt zoals +1 strength of +2 magic op een circuit dat wel iets weg heeft van FFX's Sphere Grid. Als je met die chips twee CPU's met elkaar verbindt, dan treedt het zogenaamde Dual Processing in werking en krijg je een enorme statboost. Ook kun je op elk moment de moeilijkheidsgraad van de game aanpassen. Zo kun je dus elk moment een gebied herspelen op een hogere moeilijkheidsgraad om mooiere beloningen te krijgen.

Grafisch is Kingdom Hearts Re:coded in orde maar zeker niet uitmuntend. De game kent een aantal indrukwekkende, zeker voor de DS, FMV-filmpjes met gesproken stemmen maar in-game wordt het verhaal door statische beelden gepresenteerd. Niet verwonderlijk natuurlijk aangezien Re:coded in feite al een paar jaar geleden in Japan verscheen als cellphone game. De graphics zijn wel geupdate uit die tijd, maar blijft toch achterop hinken, ook in vergelijking met voorganger Kingdom Hearts: 358/2 Days.

Al bij al is Kingdom Hearts Re:coded een degelijke game maar ook niet veel meer dan dat. Voor nieuwkomers tot de franchise zal het verhaal toch moeilijk te begrijpen zijn, maar voor oudgedienden zal de recyclage van oude gebieden toch snel gaan vervelen. Ook is het camerasysteem ronduit irritant bij momenten en is het kleine scherm van de DS te snel gevuld met de pure chaos van een battle. Een game die dus enkel bestemd is voor de fans die echt alle details van het Kingdom Hearts-universum willen kennen.

5 / 10

Kingdom Hearts Re:coded

Nintendo DS