2010 FIFA World Cup South Africa

Voetballen op het ritme van Afrika.

Het duurt niet meer zo lang voor het grootste voetbalfeest en sportevenement ter wereld weer van start gaat. Het Wereldkampioenschap voetbal ontvangt weer de beste landenteams van over de hele wereld, die zich moeiteloos of juist met veel moeite wisten te kwalificeren. Voor het eerst is een Afrikaans land de inrichter en wie weet wint er zelfs voor de eerste maal één van de aanwezige Afrikaanse landen. Het moet er alleszins een groot spektakelstuk en feest worden.

Ik zal niet rond de pot draaien, de kans dat je deze game evenveel zal spelen als FIFA 10 is klein. Je beschikt enkel over landenteams (weliswaar 199) en dat is het. De keuze is nog groot te noemen, maar het concept kan al snel vervelen. Eens het WK voorbij is, zal het aantal aanwezige gamers op de servers snel dalen. De sfeer die er nu nog rond de game hangt verdwijnt nu eenmaal wanneer de hype rond het evenement verdwenen.

Dit is geen goede start, ik geef het toe. Desondanks zie ik wel veel elementen die mij aanspreken. Eerst en vooral is de sfeer in het stadion en zelfs nog voordat je een match begint gewoon geweldig. De opzwepende Afrikaanse deuntjes die door de luidsprekers knallen of zelfs het lettertype laten je smachten naar het zwarte continent.

In het stadion begint het feest pas echt met het publiek dat uit zijn bol gaat. Schaars geklede Braziliaanse dames in de kleuren van hun land of Engelse supporters met het Sint-Joriskruis op hun gezicht, allen zijn ze aanwezig. Uitbundig moedigen ze jou bij elk balcontact aan en feesten ze er op los bij elk doelpunt. En op sommige momenten hoor je de machtige vuvuzela voor extra ambiance zorgen. Alles wordt daarbij nog eens versterkt door de occasionele beelden van de coaches aan de zijlijn, die gespannen hopen op de overwinning van hun team.

Er zijn weer interessante speelopties waaronder de standaard World Cup. Hierbij begin je bij de kwalificaties of start je gewoon op het kampioenenbal zelf met het land van keuze (dus ook België is mogelijk). Interessanter is Captain Your Country, die een verderzetting is van de Be A Pro-mode. Voor die band rond jou arm zit, zal je het beste uit jezelf halen. Het draait niet rond jou prestatie alleen, maar ook over hoe jij het team rondom laat spelen.

Voor de echte voetbalfreaks is er de Story of Qualifying, waarbij je echte scenario's uit de kwalificaties voorgelegd krijgt. Zo moet je bijvoorbeeld met nog tien minuten te gaan een goal maken voor je land. Al deze scenario's zijn zoals aangehaald gebaseerd op de echte kwalificatiereeksen en worden tijdens het WK aangevuld met extra matchen.

Zoals bij elke FIFA zijn het de tal van kleine veranderingen die een invloed uitoefenen op het vloeiend beroeren van de bal en zo het beste voetbal te brengen. Hierbij werd de keeper danig onder handen genomen, waardoor hij secuurder is bij het uitkomen en minder in de fout gaat bij elke hoge voorzet. Pas wel nog op bij het snel uitgooien, want je verdedigers hebben de neiging om iets te ver naar voren te lopen.

In deze toernooien zijn penalty's trappen geen sinecure, dus zoek even naar de tutorial voor je er aan begint. De besturing bestaat uit drie delen: plaatsing, kracht en … stress. Via de analoge stick geef je de plaatsing aan, maar doe dit niet te bruusk want je schiet er zo langs of over. Voor kracht en stress zijn er twee balken die je in de groene zone moet laten stoppen. Dit wordt moeilijker naarmate het belang van de penalty.

Over welke spelers opgeroepen werden door de bondscoaches heb je zo je eigen mening en je moet het niet doen met hun keuze. Zoals elke goede FIFA kan jij de selectie aanpassen naar jou smaak en geprefereerde speelstijl. Hou wel rekening op welke hoogte jij het meeste van je matchen moet spelen. Dit element is namelijk mee bepalend voor je uithoudingsvermogen waar Zuid-Amerikaanse ploegen nogal eens van kunnen profiteren.

De nieuwe skills die we kunnen gebruiken in FIFA World Cup 2010 South Africa.

EA reikt ook uit naar de minder ervaren gamers die het moeilijk hebben met een uitgebreide besturing. De zogenaamde Dad Pad maakt het mogelijk om met twee knoppen en een analoge stick te spelen. Jij hoeft alleen te lopen, passen en schieten. Dit is zeer basic en loopt niet altijd van een leien dakje, maar voor sommige personen zijn al die knoppen er gewoonweg teveel aan.

Voor de rest is er niet veel veranderd aan de game. Grafisch is dit de FIFA-standaard zoals we gewoon zijn, hoewel het gras er wel beter dan ooit uitziet. Helaas werd het duo Evert ten Napel en Youri Mulder behouden in de commentaarstoel. De frustratie zal dus ook hoog blijven oplopen wanneer beide heren besluiten hun mond te openen voor iets anders dan te ademen.

2010 FIFA World Cup South Africa is een sfeervolle voetbalgame, die je vooral moet zien als de volgende stap richting FIFA 11. Je zal je amuseren met deze titel, die online ook zeer amusant is. Er zitten zoals elke FIFA kleine foutjes in en de commentaar blijft een pijnpunt. Niettemin blijft de FIFA-reeks de beste voetbalgames voortbrengen.

8 / 10

2010 FIFA World Cup

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PSP