Top Darts

Bullseye?

Jullie hebben het ongetwijfeld zelf vele keren gespeeld in je eigen kelder of in een oude stamkroeg waar je een misthoorn nodig hebt om je een weg te banen doorheen de sigarettenrook: darts zijn misschien niet meteen de meest voor de hand liggende keuze ter ontspanning als je een console hebt staan, maar dat kinderen best ver weg blijven van een dartbord, hoef ik jullie niet duidelijk te maken. Het is een spel waarbij je over de nodige precisie moet beschikken en bovendien zijn die scherpe darts allesbehalve speelgoed. In dat opzicht is Top Darts misschien wel een nuttig alternatief, maar voor de meer volwassen spelers onder ons is de keuze snel gemaakt.

Ik wil er daarom geen doekjes om winden als ik zeg dat ik bij het lezen van de titel Top Darts eigenlijk meer zin had om terug een echt bord van onder het stof te halen en enkele vrienden op te trommelen. Jammer genoeg ontbrak elk spoor van de pijltjes en met vorken of messen gooien, leek me niet bepaald de meest efficiënte oplossing. Ik wil immers graag dat het bestek niet naar oude kurk smaakt, en bijgevolg startte ik dan toch maar uit lichte nieuwsgierigheid de nieuwe downloadable game op voor de PlayStation Move. Het menu oogt vrij sober, maar achter die optievenstertjes beweegt de camera zachtjes doorheen decors die er elk zeer sfeervol uitzien en zowel het traditionele speelbord als abstracte varianten tonen. Wanneer een game als titel Top Darts heeft, kan je er gerust van uit gaan dat het daar ook rond draait en eigenlijk geen grote verrassingen in petto houdt.

Een traditioneel spelletje darts starten doe je door te beslissen wie er eerst mag beginnen, wat ook wel "Diddle for the Middle" genoemd wordt. Jullie zullen immers een dartbord wel kennen en weten dat elke regio op een bord onder een bepaald nummer een enkelvoud of veelvoud van die score kan opleveren. Bij het aanvangen mag de speler die het dichtst bij de Bullseye (of het centrale rode punt op het bord) werpt, beginnen. Van daaruit is het de bedoeling om je eigen aantal punten zo snel mogelijk tot nul te herleiden, ironisch genoeg, voor dat de anderen daar in slagen. De kunst ligt 'm er in om niet meer punten te sprokkelen dan je nog hebt. Stel dat je nog maar met 48 punten over blijft en de Bullseye raakt (die er 50 waard is), dan bega je een fout en telt je worp niet. Je moet dus het exacte aantal op het bord raken, deels door het mikken op veelvouden om je voorsprong sneller te vergroten. Het totale aantal klokt af op drie traditionele getallen: 301,501 en 701. Het spreekt voor zich dat je aan een veel langer spel bezig bent als je van 701 begint, dus daar zit verder geen echte variatie in.

Het darten zelf kan zich afspelen op allerlei locaties: een strandbar, een Ierse pub, een lounge met een skyline op de achtergrond of een chique club. Voordelen levert dat natuurlijk niet echt op, en mag je kiezen naar eigen smaak. Er zitten echter wel een aardig pak verschillende spelvarianten in Top Darts. In "Around The Clock" moet je in numerieke volgorde van laag naar hoog elk segment om beurt raken, "Tic Tac Toe" laat je toe om in de vorm van een OXO-spel als eerste een lijn te maken in een spelveld van negen op negen vakken of je kiest er misschien voor om in "High Score" met negen darts zoveel mogelijk punten te scoren tegen (een) andere speler(s). Dankzij de negen modi zit er her en der wat tussen dat je kan verkennen als je de gebruikelijke spelregels beu bent. Tot en met acht spelers kunnen lokaal in eenzelfde kamer elkaar uitdagen voor zo een potje darts, en het gebrek aan online multiplayer is niet zozeer het probleem, want op afstand heb je er minder plezier aan dan dat er iemand vlak naast je zorgvuldig zijn pijltje mikt in een bepaald segment.

Waar loopt het dan wel stroef? Aan de besturing ligt het alvast niet, want na er een tiental minuutjes mee te oefenen, kan je vrij makkelijk mikken waar je wilt met een hoge kans op succes. Aan het feit dat je in een liga en een cup je beste dartskunsten kan demonstreren, evenmin. Alleen is het allemaal eerder gedaan, en een echte twist ontbreekt er in de gameplay. Het dartsspel gaat al meer dan een eeuw mee en vrijwel iedereen kan er snel mee aan de slag, wat je niet kan zeggen van meer intense sporten zoals voetbal of tennis. Nostalgische gevoelens borrelden er wel lichtjes op, maar dan eerder om (zoals ik eerder aanhaalde) mijn oude bord boven te halen dat reeds vol gaatjes zit. Het bezit gewoonweg niet de doorslaggevende factor om het aan te raden aan een specifieke doelgroep, zelfs niet aan de echte dartsliefhebbers, want die weten meteen welke keuze te maken als ze Top Darts leggen naast het vertrouwde materiaal waar al decennia mee gespeeld wordt.

Na enkele uurtjes spelen was mijn dorst voor een spelletje darts bijgevolg snel over. Aangezien ik zelf mijn pijltjes al in een echt bord heb mogen werpen, voelde dit aan als een boot camp. Het bevat wel wat variatie dankzij de unieke borddesigns en wat afwisselende modi, maar zelfs dat kon mij niet volledig overtuigen. De besturing maakt het na gewenning gelukkig eenvoudig voor zelfs de grootste beginner om het principe van darts onder controle te krijgen. Tenzij je zelf met zeer conservatieve ouders af te rekenen krijgt die je behoeden voor het kleinste gevaar in huis of nog niet de gezegende leeftijd van 12 jaar bereikt hebt, zou ik aanbevelen van met je Move-controller wat virtuele pijltjes te leren gooien in Top Darts. Het is en blijft echter zo dat "the real thing" nog steeds met kop en schouders boven deze game uittorent, ook al zal je meer geld moeten uitgeven aan een echt dartbord met pijltjes.

6 / 10

Top Darts