The Sly Collection

Drie toppers voor de prijs van één!

Wanneer je aan mensen vraagt welke twee platformgames ze speelden tijdens het tijdperk van de PSone, dan zullen de titels Crash Bandicoot (Naughty Dog) en Spyro the Dragon (Insomniac) hoogstwaarschijnlijk het meest naar boven komen. Diezelfde vraag stellen toen de PlayStation 2 het voor het zeggen had zal negen op de tien keren twee titels van net dezelfde ontwikkelaars naar voren brengen: Jak & Daxter, en Ratchet & Clank. Ook ik moet toegeven dat die antwoorden overeenstemmen met wat ik in gedachte heb, maar tijdens de PS2-periode waren het eigenlijk niet enkel Naughty Dog en Insomniac die onze honger naar het betere spring- en klauterwerk probeerden te stillen. Ook Sucker Punch, de jongens en meisjes die we nu vooral kennen van het PS3-exclusieve spel InFamous, deed een gooi naar de platformkroon met hun eigen Sly Cooper trilogie. Nooit wist de serie de populariteit van die andere twee reeksen te benaderen, maar het selecte groepje gamers die Sly, Bentley en Murray toen wel ontdekt hebben weten ongetwijfeld dat dit trio aan personages de hoofdrol vertolkt hebben in drie van de leukste platformers die ooit verschenen zijn binnen de vorige generatie!

Een straffe uitspraak, ik weet het, en zeker eentje waardoor ik je interesse in Sly Cooper heb kunnen aanwakkeren. Moet je nu als de bliksem naar de tweedehandswinkel lopen om allerdrie de spellen te gaan kopen? Wel, enkel als je geen PlayStation 3 in huis hebt, want Sucker Punch heeft besloten om Sly Cooper and the Thievius Raccoonus, Sly 2: Band of Thieves en Sly 3: Honor Among Thieves op één Blu-ray disc te proppen in de vorm van The Sly Collection. En lieve hemel wat heeft dat schijfje me de laatste weken plezier weten te bezorgen!

Laten we beginnen met een korte schets van het verhaal die je in één klap laat weten waarover deze games gaan. We ontmoeten Sly, een gluiperige wasbeer die afstamt van een lange lijn aan meesterdieven. Zijn vader was een dief, zijn grootvader was een dief, diens grootvader was een dief, en zo gaat het letterlijk verder tot in de oudheid. Al deze personen hebben hun kennis van het vak in één dik boek gegoten, genaamd The Thievius Raccoonus, en Sly is als meest recente lid van de familie de nieuwe eigenaar ervan. Samen met zijn goede vrienden Bentley, een nerderige schildpad die alles over technologie af weet, en Murray, een niet al te slim nijlpaard die problemen meestal oplost met zijn vuisten, plegen ze jarenlang heel wat diefstallen. Echte schurken zijn het echter niet gezien ze doorheen de gehele reeks meer een Robin Hood achtige status hebben. Ze stelen enkel van de rijken der aarde, dat is hun motto. Op een mooie dag blijkt The Thievius Raccoonus echter gestolen te zijn door de kwaadaardige Fiendish Five, een groep slechterikken die onder leiding staan van Clockwerk, de eeuwenlange aardsvijand van The Cooper Clan. Het is op dat moment dat het eerste spel binnen de trilogie van start gaat, en jij in de huid van Sly kruipt om het legendarische boek terug in handen te krijgen.

Een Sly Cooper game is een platformer waarin stealth een grote rol speelt. Sly heeft als dief de mogelijkheid om de meest acrobatische sprongen te maken, wat hem helpt om ongezien door levels heen te sluipen. Hij kan op koorden balanceren, zich tegen een muur aandrukken om op nauwe richels te lopen en zich achter objecten verstoppen. Dat is ook nodig, want eens de medewerkers van The Fiendish Five je zien roepen ze er meteen hun collega's bij om je een kopje kleiner te maken. Gelukkig is Sly standaard uitgerust met een veelzijdige staf waarmee hij zich kan verdedigen. Vechten is redelijk simpel en bestaat vooral uit gewoon klappen uitdelen totdat je tegenstander het begeeft, en al snel ga je merken dat de directe confrontatie niet noodzakelijk de beste is. Je gebruikt je staf beter om je sluiptechnieken mee te ondersteunen. Doordat het wapen aan het uiteinde voorzien is van een kromming kan Sly het gebruiken om onder koorden te hangen en aan haken te slingeren, allemaal om zich ongezien door zijn omgeving te loodsen.

Wanneer, en met behulp van welke objecten in de omgeving je deze acties kunt laten plaatsvinden geeft het spel je aan door ze te markeren. Zie je fonkelende lichtjes boven een touw? Dan wil dat zeggen dat je Sly erover kunt laten lopen door op de cirkeltoets te drukken. Dat klinkt als een erg laagdrempelig concept dat weinig inzicht van je vergt, maar zeker in de latere levels worden je sluipkunsten aardig op de proef gesteld doordat je van koorden, naar haken, naar bewegende balken, naar ziplines moet springen, zonder terwijl gezien te worden door de vijand. Laat je Sly te hard lopen, dan zullen tegenstanders die dichtbij staan je ontgewtijfeld horen. Bekijk het als een Splinter Cell game spelen, maar dan overgoten met een platformsausje.

Het eerste spel kent een duidelijke opbouw. Je komt telkens binnen in een omgeving waarin je meerdere missies moet uitvoeren. Een succesvolle missie geeft je meestal een object mee dat gebruikt kan worden om de weg naar de eindbaas te ontgrendelen. Zoals reeds aangegeven zul je tijdens de missies vooral aan platforming doen, om af en toe ook een minigame tegen te komen. Deze zijn opvallend leuk en passen steeds perfect binnen het thema van het level. Zo moet Bentley om deuren te openen een hacking minigame spelen, terwijl Sly om een muzikale eindbaas te verslaan een quick time event moet doorstaan waarbij je door op het juiste moment op de juiste knoppen te drukken dansbewegingen uit je vacht schudt. Parappa the Rapper was duidelijk de inspiratie hiervoor, en zo zijn er nog wel verwijzingen naar andere spellen te vinden in andere minigames.

De moeilijkheidsgraad van het eerste Sly Cooper spel is eveneens opvallend hoog. Zo zul je als een vijand je raakt meteen sterven, of je moet genoeg muntjes verzameld hebben – deze krijg je door allerhande objecten te vernietigen – om een hoefijzer te krijgen dat je een extra leven geeft. Op sommige momenten merk je echter wel dat deeltje één ondertussen een redelijke leeftijd heeft – acht jaar geleden kwam het spel uit – met een soms wat tegenwerkende camera en rommelige geluidseffecten. Toch is Sly Cooper and the Thievius Raccoonus een absolute aanrader om mee te beginnen, om daarna meteen over te gaan naar het zelfs nog betere tweede deel.

Awaiting cover image

The Sly Trilogy

PS3, PlayStation Vita