Singstar Dance

I like to Move it.

Singstar is een vrij narcistische bezigheid. Je moet ervan houden om jezelf bezig te zien op TV, om je stemgeluid door te boxen te horen galmen en in de laatste nieuwe versie om je beste dansmoves ten tonele te brengen. De game combineert meer en meer de showbizz ervaring, maar of dit ook de eigenlijke gameplay versterkt is de vraag die wij ons gezwind stellen.

Singstar Dance maakt gebruik van de Playstation Move controller om je dansbewegingen te registreren. Je kan de game ook spelen zonder Move, maar dan beperkt het spel zich tot zingen alleen. Leuke optie is wel de mogelijkheid om samen te spelen, zo kan één speler zingen terwijl de andere zijn/haar beste bewegingen aan de camera toont. Verder kan je uiteraard ook twee micro's gebruiken of twee move controllers.

Eerste positieve noot: de Move registreert je bewegingen bijzonder vlot. Het klinkt misschien onlogisch om dit te vermelden, maar er zijn games die dit niet goed doen...Singstar Dance is daar geen van en jouw lichaamstaal wordt mooi gekoppeld aan de bewegingen die je probeert uit te voeren.

Er waren twee opties voor de makers: oftewel kan je de dans in de video wikkelen die je op groot scherm toont, oftewel gebruik je een klein vak rechtsonder op je TV waarin de juiste moves getoond worden. London Studio koos voor de laatste optie, wat mijns inziens niet zo interessant is. De bewegingen zijn wel duidelijk, maar je volgt zo veel minder wat er in de videoclip gaande is. Het had veel cooler geweest als de ontwikkelaars echt werk hadden gemaakt van de Move in het gehele spel te integreren. Nu goed, hopelijk is dit voor volgende versie waar we beroemde artiesten zelf Sony's bewegingscontroller zien vasthouden en hun clip opnieuw opnemen.

Altijd belangrijk in een Singstar game is de tracklist, ook bekend als 'op welk nummer wil ik nu weer onnozel doen'. Wel, je kan je uitleven op dertig tracks die meestal gekozen zijn omwille van hun unieke bijhorende dansje. Gossip's Standing in the Way of Control toont je ruige kant, U Can't Touch This van MC Hammer is een bijzonder swingende ervaring terwijl Everybody – Backstreet Boys en I Will Survive – Gloria Gaynor hun eigen mannelijke/vrouwelijke tintje hebben.

De tracklist bevat enkele enorm leuke nummers, maar ook veel songs die je normaal nooit zou willen zingen. Dit aspect is dus helaas iets minder goed uitgewerkt dan voorgaande Singstar games. Kies echter gerust zelf of er hier enkele leuke bijzitten:

• *N Sync - Bye Bye Bye
  • Black Eyed Peas - Shut Up
  • Blondie - Heart Of Glass
  • Chris Brown - With You
  • Cyndi Lauper - Girls Just Wanna Have Fun
  • Diana Ross and The Supremes - Baby Love
  • Gloria Gaynor - I Will Survive
  • Gossip - Standing In The Way Of Control
  • Gwen Stefani - What You Waiting For?
  • Jamiroquai - Cosmic Girl
  • KC & The Sunshine Band - That's The Way (I Like It)
  • Kid Cudi vs Crookers - Day 'N' Nite
  • Kool And The Gang - Celebration
  • La Roux - Bulletproof
  • Lady Gaga - Poker Face
  • MC Hammer - U Can't Touch This
  • New Kids On The Block - Hangin Tough
  • Outkast - Hey Ya!
  • Paula Abdul - Straight Up
  • Pitbull - I Know You Want Me (Calle Ocho)
  • Reel 2 Real feat. The Mad Stuntman - I Like To Move It
  • Ricky Martin - Living La Vida Loca
  • Run DMC vs Jason Nevins - It's Like That
  • Salt N Pepa - Push It
  • Shaggy - Boombastic
  • Sir Mix A Lot - Baby Got Back
  • Soulja Boy - Crank That
  • The Backstreet Boys - Everybody (Backstreet's Back)
  • The Jackson 5 - I Want You Back
  • The Pussycat Dolls - Don't Cha

We zijn verder enorm tevreden met de online mogelijkheden van het spel. Singstar Dance neemt automatisch je bewegingen en stem op, en via enkele simpele clicks kan je deze escapades delen met je medemens. Geen zin om alleen te spelen, start dan de online modus. Nadat je een speler hebt gevonden kan je zijn/haar bewegingen rechtstreeks streamen op jouw TV terwijl jij de vocale toon zet, of omgekeerd uiteraard.

Laatste positieve noot: de game kan de vergelijking aangaan met andere dansgames. Of je nu op een mat staat te huppelen, een polsband en een bal met licht om je arm hebt...het effect is hetzelfde en je beleeft er niet minder plezier om.

Heb je vrienden? Drinken ze af en toe? Zijn ze te vertrouwen met een gloeiende bal in hun handen na het bier? Wel, dan kan Singstar Dance alleen maar een leuke ervaring zijn. Mannen onder elkaar kunnen het misschien eerder houden op Singstar Guitar die we deze week nog zullen bespreken, voor gemengde groepen is Singstar Dance een regelrechte aanrader als ze houden van party-games. De kostprijs (20-25 euro) zal geen hindernis vormen en in ruil krijg je toch dertig tracks waarop je uitbundig kan doen. De score op tien hangt samen met het aantal glazen bier die je kan aanbieden per avond. In ons geval waren dit er zeven. De game vernieuwt iets te weinig om een acht uit te delen, maar voor fans van het genre is dit zonder twijfel een schot in de roos.

7 / 10